palm

Det började i Stockholm rund midsommar. Några vänner och jag satt på soldäcken av ett hotellbåt på Mälaren.
En Amerikansk turist började svepa sin filmkamera över våra huvud och jag sa stop ett tag. Han lutade sin kamera och jag frågade vänligt för vem han filmade, frun eller mamma - mamma sa han. Då vill jag du ska börjar om och sen presentera vi oss för din mamma.
Vi blev snabbt bekant med denna herre som tyckte att övernattningar var för dyra där han stannade. Ett träff nästa morgon på en restaurang bestämdes. Där satt vi och diskuterade olika billigare övernattnings alternativ för honom. En äldre dam närmade sig vårat bord.
Ber om ursäkt att jag lyssnade på ert samtal. Jag har ett erbjudande till herren. Han kan få låna min lägenhet på Krukmakargatan grattis om han är villig att ta hand om min katt en vecka. Vad är haken undrade jag, katten ensam trodde jag inte på. Jo det vore bra om han svarade i telefonen om min ex ringer. Han är liten, överviktig och harmlös sa hon. Han tog erbjudande.

Jag hade en underbart roligt vecka i Stockholm med honom. Eftersom han var dykare och har aldrig sätt ett vrak från 16oo talet så hyrde jag en dykardräkt till honom och gjorde ett dyk vid Saltskutan som då var fortfarande tillåten att dyka på. Han sa det var det mäst spännande dyk som han har gjord i sitt liv. När han skulle åka hem gav han mig sitt visitkort och bad mig hälsa på i Palm Springs. Klart jag gör sa jag...ja så säger alla man träffar men ingen gör det egentligen. Då känner du mig inte än, sa jag.

Samma år hade jag planerad att åka till Costa Rica över Jul. Vi flög med standby biljetter till Chicago och sedan vidare. Men vi kom inte med det planerade flyg och var tvungen att övernatta vid flygplatsen. Jag tog fram hans visitkort och ringde. Var är ni, ni låter så nära svarade han. Jag förklarade våran situation och han bestämde att vi skulle ta nästa reguljära flyg till LA och han skulle stå för biljetten. Vi fick inte att säga nej och nästa plan gick om en timme. Det var Juldagen! Inte riktig en dag man hälsa på främlingar i sina hem.

Han hämtade oss och vi körde till Palm Springs
som ligger i en dal omgiven av höga berg

. palm

Nere i dalen var det + 29 c och uppe på bergen - 01 - + 01c

palmsnön

Min älsta son som njöt av snön som föll på natten.

Han och hans familj bodde på en liten ranch uppe på bergen.
Det fanns skinnjackor till alla i bilen.

palmbostad

Hans bil och huset vi bodde i

palmhusey
Vi blev varmt omhändertagen av mamma och pappa. Sonen berättade att mamman har varit sjuk en längre tid och att vi lyckades få henne mår bättre med vårat besök.

palmmama
Vi fick se LA både dag och natt på alla kända platser som man har hört talas om via hans bil (pickup) som han körde oss rund i.

dessert

Han frågade om vi hade varit i Mexiko nån gång - svaret blev nej - då ska vi åker dit nu sa han när vi satt i bilen. Halo vi hade inte planerad detta vi hade inte passet eller ID kort med oss det går inte sa vi. Inget problem jag åker aldrig med pass dit ändå lita på mig.

Så vi åkte till- att the border - och passerade utan pass. Tänkte för mig själv OK lätt att komma in till Mexiko men att kommer tillbaka - hur ska detta gå till. Vi spenderade en halv dag i stan jag inte mins vad den heter och köpte ponchos, åt tortillas mm. Vågade inte ta fram min kamera för alla jag såg verkade vara berusade/ drogade eller bara arbetslös! Har alldrig känd mig så osäker som denna dag av mitt liv. När vi skulle tillbaks sa min vän att vi skulle se vakterna rakt i ögonen och bara gå bakom honom...och det funkade! Dem som jobba här kan sin sak, de ser vem som är turist eller ej med eller utan pass berättade han!

Hans mamma bjöd oss till Lunch på en av den största Golfklubb i Palm Springs där golfare åkte i Italienska Gondoler till sina bungalows från huvudentrén.
golfbana

Jag fick smaka på hur lyxlivet känns i Amerika. Upplevde allt detta bara för att jag sa stopp ett tag i Stockholm.

Sedan åkte vi vidare på våran ospecificerade resa till Costa Rica