Grenada

är en östat i Västindien, belägen norr om Trinidad och Tobago och tillhör geografiskt Öarna över vinden i Små Antillerna. Politiskt administrerar Grenada några av öarna i ögruppen Grenadinerna, resten av öarna administreras
av Saint Vincent och Grenadinerna.
Ögruppen upptäcktes av Columbusmap
och togs i besittning av Frankrike på 1650-talet
1763-79 och från 1783-1858 var Grenade brittisk koloni och tillhörde 1958-62 Västindiska federationen. Landet fick 1967 inre självstyre och erhöll 1974 full självständighet. Grenadas förste premiärminister blev Eric Gairy ledare för Grenadas förenade arbetarparti.
Efter en oblodig revolution 1979 tog Maurice Bishop, ledaren för New Jewel Movement, över makten och var Grenadas premiärminister fram till 1983.
På grund av ideologiska skiljaktigheter bröt sig vice premiärminister Bernard Coard ur partiet och skapade en marxistisk falang (RPG)
som den 19 oktober 1983, med militär hjälp, tog över makten och avrättade Bishop. Sex dagar senare invaderades ön av USA och sex västindiska länder Bernard Coard och hans ledning togs tillfånga och dömdes senare för mordet. Nya val hölls åter året därpå.
källa:wikipedia

grena1

Första bilden jag tåg

grena2

Marknaden i Saint Georges

grena5

Gilla fota skyltar

grena7

Grenada är den största producenten av muskotnöt (nutmeg)

grena11

Hela färska muskotnöt på faten

grena12

Man at work

grena13

grena8

Hela nöten används och skalet sprider man utanför sin port
på natten som inbrottslarm!

grenadahopp

Dessa modiga män hoppa från en klippa vid ett vattenfall mitt i djungeln för att få pengar från turister

grena21

utan tillstånd av skogsvakten som dög up så klart

grenadavakten

Vi tog en dagstur med denna katamaran

gerenadakatamaran

grenaaktern

Samt en tur med denna skooter

grena27

grena24

Här i Grenada lärde jag mig vad seaweed är
det är en makroskopisk, flercellig, marina alger som lever nära havsbotten
med en mytomspunnen verkan på dina sinnen när man lagra den med alkohol enligt Grenadiens.

Det var allt om Grenada ....hm ok en bild till då

Glada gänget:
mina två barn, Kanada turistvänner längst ut
och jag i mitten

grenabarn