Rarotonga

kartan

Vad vet du om världen om du aldrig varit på Banana Court Bar på Rarotonga!
Även Linné var här! -citat på webben
Läste om denna restaurang i en helsides artikel i DN för många år sedan och skulle absolut dit!

Resan var långt Stockholm – Los Angeles – Tahiti – Rarotonga som tog oss två dygn med övernattning i LA.
Där beställde jag för första gången en Caesarsallad.
In kom en serveringsskål för fyra personer med min sallad – är detta för en person frågade jag – ja var svaret, jag klarade inte ens en tredje del av salladen! Hur kan Jänkarna äter så mycket? Vi fick uppgradering till businessklass hela vägen till Rarotonga
som underlättade strapatsen. kl.sex på morgon landade vi i Tahiti – Franska Polynesien - och vi fick lämna planen för frukost som serverades på flygplatsen, där vi möttes av tio dansande flickor med blomband rund halsen komponerad av ett trummorkester för att hälsa oss halvsovande resenärer välkomna. När vi började vaknar till var vi redan på väg till Rarotonga.

Rarotonga
är den största och folkrikaste ön av Cooköarna. Ön är 67 kvadratkilometer stor och har 9 500 invånare. Det är en bördig vulkanö, där det odlas kokosnötter och sydfrukter på export. Även turismen är viktig. Huvudorten Avarua är Cooköarnas huvudstad och är belägen på norra sidan av ön. Cooköarnas parlamentsbyggnader och den internationella flygplatsen är belägna på ön. Det finns bara en väg på Rarotonga som går runt hela ön och den tar cirka 45 minuter att åka. Två busslinjer finns, en som går medsols och en som går motsols. Rarotonga omges av en stor turkosfärgad lagun, som sträcker sig flera hundra meter ut till revet, som sedan stupar utför.Källa: Wikipedia

island
Går man ut på kvällen så bär man här en lokal blomma
i håret – på vänster sida om man är singel eller höger om man är gift.

Baren var stängt – ägaren gick i konkurs så var det med detta.
Efter några dagers vila tog vi flyget till världens vackraste Lagun.

Aitutaki
är en av Cooköarna och ligger ungefär 225 km norr om huvudön Rarotonga. Den har ett invånarantal
på ungefär 2 000 personer. Aitutaki är den näst mest besökta ön av Cooköarna och räknas som en av de vackraste öarna i Söderhavet. Aitutaki är en atoll med en stor lagun och rev gående runt ön. Högsta punkten är på 90 meter vid Maunga Pu på nordvästra sidan av ön. Längst upp i norr finns en liten flygplats bestående av två startbanor varav en används. Den första byggdes av amerikanska trupper under andra världskriget. Flygplatsen används nu av Air Rarotonga som har dagliga flygningar till ön.
Källa: Wikipedia

lagun

När jag var där för 30 år sedan så stannade turister bara några dager för det fanns absolut inget att göra där förutom bada och läsa en bok. Ingen elektricität,

jag

ingen radio tillåten, ingen motor tillåten,
inga aktiviteter ordnad – jo det fanns en ”golfbana” vid landningsplatsen med ett hål och en flagga!

lagun2

Men jag stannade en hel vecka och letade efter saker att göra och hittade kvinnor vid stranden som gjorde korgar och hattar av palmblad och jag frågade om de skulle lära mig detta hantverk.

lika

Efter lite fnissande så bad en äldre kvinna mig att sitta bredvid henne och titta på.

drottning
Drottningen

Bara efter tre dagar hade jag gjord fyra korgar och en hatt som jag behövde väl. Denna kvinna gav mig sitt visitkort och bad mig hälsa på vid hennes bar på Huvudön. Klart att jag gjorde detta. När jag visade taxiföraren visitkortet frågade han mig hur jag kände till Drottningen. Drottningen frågade jag – ja vi har ingen Kung utan det är hon som styr här.

I hennes bar som log vid en strand började jag kommer
i ett samtal med en herre som tyckte att ön skulle ta in en Amerikansk hotellkedja för att ökar turismen och få mera arbete åt invånarna. Jag kunde absolut inte håller med honom och frågade om han känner till Cayman Islands.

Nej den kände han inte. Jag började bombardera honom med argument hur Amerikaner förstörde hela denna ö med sina hotells, bungalows och banker. Att amerikanska turister inte äter lokalt utan föredra sin hotellmat och service. Hotellägarna kommer att få sänkt inkomstskatt och all vinst gå tillbaka till ägarna. Dem kommer ha eget personal förutom till städ och underhåll och Rarotonga kommer inte tjäner mycket på detta förutom att flera vill etablera sig här och förstöra eran natur. Han blev mer och mer irriterad på mig och lämnade helt plötslig baren högt gestikulerande.

Vad har du sagt till honom frågade Drottningen mig, vet du med vem du pratade med egentligen? Han är våran ###minister! Vad har jag gjort...han kan kasta ut oss i morgon. Plötsligt öppnas entrédörren och ministern kom tillbaka och bad mig kommer utanför. ”Utanför” ska någon ge mig på fingrarna för vad jag har sagt undrade jag för mig själv?
Det var kolsvart utanför och han bad mig titta uppför bergen (finns bara en på ön)

bergen

Baksidan av bergen

Ser du ljuskedjan som slingra sig uppför bergen det är alla huslampor och kedjan blev glesare och glesare ju högre man tittade. Ser du det sista ljuset där uppe det är min bungalow.
Jag ska åker i morgon till New Zeeland och kommer vara borta en vecka och jag vill att du ska ta hand om mitt hem under tiden och mata hundarna, här är nycklarna och nu ska vi ha en drink i baren och fortsätta samtalet!

Jag trodde han skojade med mig men det framkom under vårt fortsatta samtal att han menade allvar. Drottningen sa det är bara att gratulera och flytta in! Hans hus hade swimmingpool åtta rum och all annat lyx man kan föreställa sig. Hade bara ett problem, jag visste inte hur många hundar som var hans. Första morgon matade vi tre hundar och nästa fyra och sedan sex. Jag gick nerför vägen till nästa granne och frågade hur många som var hans?
Ta sopkvasten som stå bakom dörren och vifta med den vid nästa matning så kommer alla hundar som inte är hans sticka i väg berättade han. Och det funkade!

Senare blev jag inbjuden till middag hos drottningen och fick träffa hennes man som inte kallades för Kung- fick en förklaring varför det var så men kom inte ihåg detta, kanske för att deras Engelska var lite annorlunda än mitt. Hennes man skulle till helgen starta en historisk resa med sin katamaran som var byggt efter urgamla ritningar. Resans syfte var att bevisa varifrån deras urfäder kom i från. Inte från New Zeeland/Indonesia utan från Tahiti – Hawaj och att detta var möjligt att navigera bara efter stjärnor och strömmen till hjälp!
Jag blev inbjuden att närvara denna historiska moment och ta en bild av familjen.

katamaran

Han visade mig runt i båten och där fick jag se att skrovet var fullastad med stenar.
Aha sa jag det är din ballast. Han såg förvånad ut och berättade i stället vad stenarna var till för.
Varje gång man passerade en ö på vägen så stannade man till för proviant och vatten. Det var tradition där att man skulle ge en gåva till Kungen/Drottningen från sin hemland/ Ö och det skulle vara stenar. Sedan fick man stenar när man lämnade ön som tack för besöket. Traditioner brukar för det mesta ha en anledning att vidarebefordra - ballast.
Innan vi lämnade Rarotonga frågade mig Drottningen om jag inte hade lust att stanna och blir delägare i Restaurangen Banana Court som hon har lagt handpenning på.

baren
Jag undra fortfarande hur mitt liv hade sett ut